En utredning utav kombinationsbeläggning

Detta är en M1-uppsats från KTH/Byggvetenskap

Författare: Daniel Jacobsen; Waheed Jawadi; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Svenska vägar består idag till en stor majoritet av asfaltsvägar. På grund av utökad trafik har behovet utav nya väglösningar börjat växa fram där hållbarheten blir allt viktigare. Om antalet underhållsarbeten kan minimeras skulle detta vara till gagn för svensk infrastruktur och ekonomi. Ett sätt att nå detta är att använda sig av hållfastare vägbeläggning, i detta fall betong. Svensk forskning har börjat intressera sig mer för betongbeläggning på vägar och jämförelser med asfalt har vid ett flertal tillfällen utretts i forskningsrapporter. Vad som tidigare inte utretts är lösningar där man kombinerar både asfalt- och betongbeläggningar, en så kallad kombinationsbeläggning. Denna lösning är intressant på vägar där det förekommer mycket trafik, hög årsmedeldygnstrafik (ÅDT), till exempel motorvägar och mötesfria 2+1 vägar. Den senare är i dag ett vanligt alternativ och ett led i att minska antalet trafikolyckor enligt Trafikverkets nollvision. Det är just 2+1 vägar utförd med kombinationsbeläggning som denna rapport avser att avhandla. Ett förslag på utformning av en 2+1 väg har tagits fram och ligger till grund för en livscykelkostnadsanalys (LCC-analys) över 40 år för en fiktiv 2+1 väg där omkörningsfilen (K2) utförts i asfalt och högerfilerna (K1) i betong. Förklaringen till ett sådant utförande är den stora majoriteten utav främst tunga fordon i högerfilen som ställer större krav på hållbarhet. Som referens till detta utförande finns i analysen även alternativen asfalt i samtliga filer och betong i samtliga filer. Rapporten reserverar sig från att andra jämförelser kan ge annorlunda resultat vid användning utav andra nyckeltal. Resultaten från denna studie har framställts genom litteraturstudier, intervjuer samt arbeten med verktyg för kalkylering för att framställa en LCC-analys. Detta resultat kan påvisa att kombinationsbeläggning är att föredra för detta vägavsnitt med en ÅDT på 10000 fordon. Totalt, med alla kostnader inkluderade i LCC analysen summerade, sparas 17.3 miljoner med betongbeläggning och 21.7 miljoner med kombinationsbeläggning. Efter 8 år görs en vinst genom att använda kombinationsbeläggning istället för asfaltsbeläggning, motsvarande siffra för betongbeläggning är 12 år. Kombinationsbeläggning behöver utredas vidare till nytta för utförandet av inte bara svenska utan också utländska vägar. Intressanta ämnen som denna rapport har stött på är kombinerade vägbeläggningar på motorvägar och breddning med betongbeläggning av befintliga vägar där trafikmängden har blivit för stor för vägens kapacitet. Författarna till denna rapport anser att ovanstående är ett bra ämnesval för examensarbete eller fördjupande forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)