Fritidshemslärarens osynliga verktygslåda, relationspedagogikens och erfarenhetens betydelse i fritidshemslärarens yrke.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Södertörns högskola/Lärarutbildningen

Sammanfattning: Syftet och tanken bakom det här självständiga arbetet är att synliggöra hur viktigt relationsskapande och således också relationen mellan lärare och elev är för elevernas lärande. Vi vill också bringa ljus på det som kallas erfarenhet och beprövad erfarenhet samt vad som egentligen händer med fritidshemmet om beprövad erfarenheten försvinner från verksamheten. Uppstarten i detta självständiga arbete tar sin början i två aktuella berättelser som många fritidshemslärare kan känna igen sig i. Studien visar också på den problematik som uppstår när fritidshemsläraren vikarierar i den obligatoriska skolan. För att besvara våra frågeställningar använder vi oss av relationspedagogiska teorier och av den praktiska kunskapens teori. Vi vill bidra till en större uppskattning av betydelsen av relationell kompetens och beprövad erfarenhet i skolans värld. Studien riktar sig till samtliga aktörer som utbildar, studerar eller är verksamma inom pedagogiska och samhällsviktiga funktioner där man arbetar med människor. Nyckelord: Relationell kompetens, fritidshem, fritidspedagogik, erfarenhet, beprövad erfarenhet

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)