Rebranding av ett etablerat varumärke - en fiktiv uppdatering av Kiviks musteris visuella identitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

Författare: Beatrice Stenkula; Anna Strömberg; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: För varumärken som har verkat under en längre tid har både omvärlden och den inre strukturen och visionen förändrats. Ett icke uppdaterat varumärke kan därför leda till förvirring över vilken position varumärket innehar, otydliga associationer och att varumärket känns irrelevant. Vidare är en föråldrad design som inte längre stämmer överens med strategin en anledning till att uppdatera den visuella identiteten. Kiviks musteri är ett företag som har varit verksamma i närmare hundra år och som nu står inför en ökad verksamhet. Denna kandidatuppsats syftar till att undersöka hur en uppdatering av den visuella identiteten, en så kallad rebranding, hos ett redan etablerat varumärke bör utformas så att företaget kan försvara sin position på marknaden. Genom att ta fram tre designkoncept kunde möjliga rebrands undersökas och värderas. Värderingen gjordes genom kvalitativa intervjuer med målgruppen som var uppdelad i tre delar. Den första delen undersökte vetskap och uppfattning om Kiviks musteri som varumärke och deras nuvarande visuella uttryck. Den andra delen undersökte tankar, känslor och associationer till de tre designkoncepten. Den tredje delen behandlade Kiviks musteris nuvarande värdeord och hur väl designkoncepten speglade dessa. Detta resulterade sedan i framtagandet av en slutgiltigdesign för hur en rebrand för Kiviks musteri hade kunnat se ut. Studien visar att vid en rebranding bör ett varumärke behålla grafiska element som är starkt sammankopplade med varumärket för att bibehålla igenkänningsfaktorn. Studien har visat att de utmärkande elementen för exempelvarumärket Kiviks musteri är de lodräta ränderna, den mörkgröna färgen och föreställande bilder. Genom att behålla vitala grafiska element och introducera nya element kan ett varumärkes särprägel behållas samtidigt som det skiljer sig från sina konkurrenter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)