Likvärdig utbildning i förskolan : Rektorers organisering för barn i behov av särskilt stöd

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Författare: Alexandra Pedersen; Emma Wisberg; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studiens syfte är att utifrån grundad teori belysa hur rektorer möjliggör en likvärdig utbildning med inriktning mot barn i behov av särskilt stöd. Det är en kvalitativ studie som genomförts genom semistrukturerade intervjuer med rektorer från olika delar i Sverige. Studien förhåller sig också till olika styrdokument som tillhör förskolan och tidigare forskning kring området. En empirinära analys är gjord inspirerad av idealet inom grundad teori som innebär att förhålla sig induktivt följt av en deduktiv analys utifrån tidigare forskning. Resultatet visar att rektorerna som intervjuats arbetar för att möjliggöra en likvärdig utbildning för alla barn. Resultatet belyser även rektorernas medvetenhet kring arbetet med barn i behov av särskilt stöd. Rektorerna visar på möjligheter och hinder till att tillsätta pedagogiska resurser när behov uppstår. Genom en analys utifrån grundad teori utkristalliserades vilka faktorer som gynnar rektorernas möjligheter att skapa en likvärdig utbildning i förskolan fram. Detta ställs i relation till den tidigare forskning som finns inom området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)