Demokratins Janusansikte : En studie om förhållandet mellan gymnasieelevers uppfattningar om demokrati och den bild av demokrati som skolans läromedel förmedlar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur förhållandet ser ut mellan gymnasieelevers uppfattningar om demokrati och den bild av demokrati som förmedlas i ett digitalt läromedel. För att uppnå syftet svarar studien på följande frågeställning: Vilken bild av demokrati förmedlar läromedlet? Vilka demokratiuppfattningar finns bland eleverna? Som ett teoretiskt ramverk för undersökningen återfinns två demokratiteoretiska perspektiv: Vad är demokrati? Varför(inte) demokrati? En kvalitativ textanalys har använts för att analysera elevernas uppfattningar och läromedlets förmedling av demokrati. För att samla in empiri från eleverna har två fokusgruppintervjuer genomförts med totalt tio stycken gymnasieelever. Resultatet visar att det finns såväl likheter som skillnader mellan eleverna och läromedlet. Båda legitimerar demokrati med utgångspunkt i att demokratin leder till att förverkliga olika positiva värden för individen och samhället. Den mest utmärkande skillnaden är elevernas betydligt mer kritiska inställning till demokrati. Författaren till den här studien argumenterar för att detta kan få konsekvenser för hur väl demokratiundervisningen lyckas förankra demokratin.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)