Problemlösning i grupp : ett verktyg för att synliggöra elevers individuella matematikkunskaper

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

Sammanfattning: BAKGRUND:Problemlösningen ska ha en central roll i skolan enligt våra styrdokument. Trots detta har viupplevt att det sällan är så då läroboken oftast styr matematikundervisningen. Barn lär sigtidigt i livet att lösa problem och deras diskussioner kring problemet är oerhört fascinerandeatt få lyssna till. Vi blev nyfikna på vad vi som pedagoger kunde få ut kunskap om våra elevergenom att sitta med under en problemlösningsprocess och observera dem.SYFTE:Syftet med undersökningen är att studera problemlösningsprocessen i situationer där elever igrupper om två ställs inför ett matematiskt problem. Vi vill utifrån dennaproblemlösningssituation diskutera om den enskilde elevens kunskap synliggörs förpedagogen.METOD:Vi har i undersökningen använt oss av en kvalitativ metod där vi intervjuat och observeratelever i par då de arbetat med två matematiska problemlösningsuppgifter. Studien har totaltomfattats av åtta par elever i årskurs fyra på två olika skolor. Vi har analyserat detranskriberade intervjuerna och observationsanteckningarna utifrån Polyas steg iproblemlösningsprocessen.RESULTAT:Utifrån resultatet anser vi att problemlösning i grupp ger möjlighet för pedagogen att upptäckaden enskilde individens kunskaper. Vi har dock kommit fram till att det krävs vissaförutsättningar. Av betydelse är gruppsammansättningen, valet av problemlösningsuppgiftsamt att pedagogen är närvarande och ställer frågor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)