IKT i matematikundervisningen : Systematisk litteraturstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Den svenska skolan strävar efter att vara i framkant med utveckling och användning av Informations och Kommunikations Teknologi (IKT) i skolan. I och med att IKT är relativt nytt kan lärare uppleva svårigheter när de försöker applicera detta i undervisningen. Därför syftar denna litteraturstudie till att se vad forskning säger kring användandet av IKT, sett till svårigheter som kan uppstå, effekter av användandet och om det är resultatfrämjande för eleverna. Litteraturstudien baseras på nio artiklar som sökts fram genom databasen Educational Resources Information Center (ERIC) ProQuest interface. I studien har vi sett att IKT kan vara värdeskapande, bidra till ökat intresse och även leda till ökat engagemang. Detta är tre faktorer som tillsammans kan bidra till ökad motivation och ett förbättrat resultat.Resultatet har även visat att det finns ett stort behov av kompetensutveckling bland lärare när det kommer till användandet av IKT.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)