Den digitaliserade vägledningen : En kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledares arbete med digital vägledning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Fanni Nylén; Anders Lindmark; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien har varit att bidra med kunskap om hur studie- och yrkesvägledare vägleder digitalt. För att besvara syftet har sju studie- och yrkesvägledare tillfrågats om hur de vägleder digitalt, vilka möjligheter och utmaningar de ser med att vägleda digitalt och även vilka utvecklingsbehov som finns för att förbättra digital vägledning. Tidigare forskning indikerar potentialen med digital vägledning, men även att det finns förbättringsområden och att den digitala vägledningen i vissa aspekter är underutvecklad. Studien har haft en kvalitativ forskningsstrategi och data har insamlats med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Resultatet tyder på att ansvaret för digital vägledning lämnas till den enskilde studie- och yrkesvägledaren. Det framkommer också att när vägledningen görs digital blir den mer tillgänglig, men att distansen kan vara ett hinder för en god vägledningsprocess. Vidare påvisas att digital vägledning är fragmenterad och att det behövs ta ett samlat grepp på nationell nivå för att kunna förbättra den. Studien ger således kunskap om digital studie- och yrkesvägledning som kan vara till nytta både för den enskilde studie- och yrkesvägledaren som vägleder digitalt, men även för organisationer och beslutsfattare som vill implementera digital vägledning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)