Lärares erfarenhet och kompetens i att undervisa i Sexualitet, Samtycke och Relationer : En kvantitativ enkätstudie av högstadielärares egna upplevelser

Detta är en Master-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

Sammanfattning: Bakgrund: Sverige har haft sexualundervisning i olika former i grundskolan i närmare 70 år. Trots den långa tiden och erfarenheten framkommer det brister som uppmärksammas både från elev- och lärarhåll. Sommaren 2022 infördes en ny läroplan i Sverige som innebar större förändringar i kunskapsområdet, Sexualitet, Samtycke och Relationer. Syfte: Syftet med studien är att få ökad kunskap om högstadielärarnas erfarenhet, upplevda kompetens och intresse för läroplansområdet Sexualitet, Samtycke och Relationer.  Metod: Studien är en kvantitativ enkätstudie genomförd under vårterminen 2023 med 57 svarande högstadielärare i Sörmland. Enkäten skickades ut i ett första skede i vårterminens start och för att öka antal deltagare ett ytterligare utskick till fler skolor i vårterminens slut. Totalt nåddes uppskattningsvis 425 lärare av enkäten. Resultat: Resultatet visar att det finns en tydlig skillnad mellan olika ämneslärare huruvida de har genomfört undervisning i kunskapsområdet. Det framkommer även ett samband mellan erfarenheten av att bedriva utbildning och upplevd kompetens, liksom yrkesmässigt intresse och upplevd kompetens. Inget samband mellan upplevd kompetens och att ha blivit erbjuden utbildning i kunskapsområdet. Slutsats: Det framkommer att det fortfarande är en stor del av lärarna som inte upplever sin kompetens inom kunskapsområdet som tillräcklig. Erfarenhet av att hålla undervisningen skapar ökad känsla av kompetens. Dock skulle vara en stor nytta för eleverna om lärarna fick möjlighet till ökade kunskaper så att tryggheten att hålla utbildningen ökar.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)