“De ska ha rätt att bestämma hur de vill ha det under dagarna, och att vi lyssnar på dem” : En kvalitativ studie om barns delaktighet och inflytande i samlingar på förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Enligt läroplanen för förskolan ska barn få rätt till delaktighet och inflytande i sin utbildning, ha rätt att uttrycka sig och få sin röst hörd i både innehållet och miljön i förskolan. Samling har en lång tradition i den svenska förskolan och har förändrats över tid. En samling är oftast en vuxenledd aktivitet av förskolepersonal, där den som håller i aktiviteten har stor makt och inflytande på situationen. Studiens syfte var att utveckla en kunskap om hur förskolepersonal arbetar med barns delaktighet och inflytande under samlingar. Metodologin som användes var kvalitativ, där data samlades in genom semistrukturerade intervjuer. I studien intervjuades tre barnskötare och fem förskollärare på olika förskolor. Det teoretiska ramverk som använts för att analysera och diskutera studiens resultat är en delaktighetsmodell utformad av Shier. Resultatet visade att de flesta informanter genomför dagliga samlingar, både planerade och oplanerade, men att samlingarnas innehåll kan variera. Resultatet visade även att informanterna betonade vikten av att beakta barnens röster. Trots utmaningar som brist på personal och stora barngrupper försöker personalen anpassa sina metoder för att ge barnen delaktighet och inflytande. Den övergripande slutsatsen av studien är att förskolepersonalen skulle gynnas av ökad tid till att reflektera över innehållet på samlingar för att främja barns delaktighet och inflytande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)