Disharmoni och undervisningsmetoder i religionsundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med denna kunskapsöversikt är att synliggöra problematik som kan uppstå i religionsundervisning, samt försöka belysa hur lärare kan planera och genomföra sin undervisning för att förhindra dessa konflikter, som kan väcka nya kontroversiella frågor som behöver diskuteras. För att uppnå syftet har följande frågor formulerats: Vilka konflikter kan uppstå i religionsundervisning? Hur kan lärare genom sin planering, undervisning och arbetsmetoder undvika dessa konflikter? Vi har använt oss av metoden: informationssökning, där sökningar i olika databaser resulterat i både nationell och internationell forskning. Materialet innehåller avhandlingar, forskningsartiklar, en nyhetsartikel, skolans styrdokument, Barnkonventionen samt Diskrimineringslagen. Den tidigare forskningen menar att grunden till problematiken beror på lärares lektionsinnehåll och relationskompetens samt elevers livsåskådningar och tolkningar kring religionsvetenskap. Vidare så visade forskningen att elevers demokratiska kompetenser och värderingar avgränsas mot lärarens etiska och moraliska förhållningssätt i klassrummet. Forskningen lyfter även fram lärares erfarenheter av konflikter i religionsundervisning, bakomliggande orsaker samt undervisningsmetoder som kan förhindra konflikter. Den tidigare forskningen visar även att lärarnas egna värderingar påverkar deras arbetssätt i undervisningen, samt hur lärare förhåller sig demokratiskt i klassrummet för att undvika framtida konfliktsituationer. Genom att samla in, värdera och sammanställa tidigare forskning som handlar om konflikter i religionsundervisning, så är det vår förhoppning att denna kunskapsöversikt ger en förståelse för varför det förekommer fler konflikter inom religionsundervisning jämfört med vad som förekommer inom andra ämnen. Eftersom det är ett ämnesområde som är relevant för vår framtida yrkesprofession, så hoppas vi även att kunskapsöversikten väcker nya frågor, tankar och diskussioner kring kontroversiella frågor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)