Teknik och det kompensatoriska arbetet i förskolan : Hur framställs teknik egentligen?

Detta är en M1-uppsats från Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

Sammanfattning: Syftet med studien var att skapa förståelse för förskollärares uppfattningar av det kompensatoriska uppdraget i relation till teknikundervisningens såväl som deras förhållningssätt till teknik och teknikämnet i sig. Vidare syftar arbetet till att åskådliggöra hur barns förhållningssätt till teknik kommer till uttryck i undervisningssituationer. För att samla in empiri till studien använde vi oss av ljudinspelning, anteckningar och observationer tillsammans med fem förskollärare och deras respektive barngrupp. Genom dessa metodval kunde vi därmed synliggöra barnens och förskollärarnas erfarenheter av och sätt att framställa teknik. Vidare använde vi oss därefter av semistrukturerade intervjuer och även där användes ljudinspelning. Detta för att ytterligare synliggöra hur förskollärarna framställer det kompensatoriska uppdraget i relation till teknikinnehållet i undervisningen.Det inspelade materialet från observationerna och intervjuerna transkriberades och analyserades utifrån en innehållsanalys och studiens teoretiska utgångspunkter; sociokulturella teorin samt en del av variationsteorin. Inledningsvis visar resultatet att förskollärarna uppfattar teknik på olika sätt. Dessa olika sätt var teknik som problemlösning i samband med de mäktiga fem vilket bland annat består av det lutande plan, hjulet, kilen, hävstången och skruven. Teknik har även uppfattas i relation till fysik samt tekniska artefakter. Resultatet visar även att barnen uppfattar tekniska artefakter med hjälp av förskollärarnas framställning av de mäktiga fem. Barnen sätter de tekniska artefakterna i relation till deras vardag. Samspel och interaktion med andra och de tekniska artefakterna i barnens vardag anses vara betydelsefullt för deras utveckling och lärande. Resultatet visar att det kompensatoriska uppdraget innefattar flera viktiga aspekter för att barnen ska ges möjlighet att erfara och skapa förståelse för vad teknik kan ingripa, både inom och utanför förskolans kontext. Dessa aspekter är deltagande, samspel och att utgå från barnens erfarenheter och intressen vid planering av undervisningsaktiviteter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)