Levd religion i läromedel om islam

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

Författare: Niclas Lövgren; Oskar Samuelsson; [2023]

Nyckelord: Levd religion;

Sammanfattning: Den här undersökningen är en läromedelsanalys med inriktning på läroböcker, islam och begreppet levd religion. Syftet är att undersöka hur islam framställs i aktuella läroböcker för gymnasiet i relation till begreppet levd religion. Undersökningens material består av fyra lärobokskapitel om islam från läroböcker producerade efter 2011, som vi också har erfarenhet av från vår praktik. Läroböckerna analyseras utifrån sju dimensioner av religion, och utgår från Daniel Ekstedts och Katarina Planks teorier om begreppet levd religion. Ytterligare en teoretisk utgångspunkt finns i Robert Jacksons tolkande ansats, då vi undersöker huruvida läroböckerna framställer religion på en större traditions-, grupp- och individnivå. Resultatet av undersökningen visar att läroböcker om islam följer vissa mönster om man analyserar utifrån ett perspektiv av levd religion, och att det jämfört med tidigare forskning har skett en förändring. Resultatet visar också att framställningen av levd religion i läroböcker om islam också skiljer sig från varandra, och att författarna väljer olika sätt att förmedla innebörden av levd religion. Även om den här undersökningen inte analyserar alla böcker som används i svensk religionskunskapsundervisning på gymnasiet, kan den ändå läsas för den som vill överblicka forskningsfältet. Forskningsfälten kring både läromedelsanalyser om islam och läromedelsforskning om levd religion är relativt små, och den här texten är ett försök att bidra till att fälten utökas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)