Partnerskap och isärhållande : Hur 14 vårdnadshavare uppfattar samverkan mellan hemmet och förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Pedagogik

Sammanfattning: Förskolan och hemmet har ett ömsesidigt ansvar för förskolebarnet, den gemensamma nämnaren som förenar de två uppfostringsarenorna. Tidigare forskning visar att samverkan kan beskrivas på olika vis och kommer med förutsättningar för en fungerande samverkan. Dock har samverkan en central plats i förskolan för att bejaka barnets behov. Syftet med studien är att öka kunskapen om vårdnadshavares uppfattningar om samverkan mellan hemmet och förskolan. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med 14 vårdnadshavare. Studiens tillämpade teoretiska begrepp är isärhållandets princip och partnerskapsprincipen. Resultatet i studien visar att vårdnadshavarna beskriver en samverkan i likhet med partnerskapsprincipen. Dock redovisar resultatet att vårdnadshavarna önskade samverkan ligger i linje med både partnerskapsprincipen och isärhållandets princip. Vårdnadshavarnas prioritet inomsamverkan är daglig och muntlig information om det egna barnet vid hämtning eller lämning. Resultatet redovisar vidare att vårdnadshavarna inte önskar samverka i frågor berörande förskolans organisation. Vårdnadshavarna beskriver även upplevda önskade och oönskade gränssättningar inom samverkan mellan hemmet och förskolan. Studiens slutsats är att samverkan kan beskrivas olika och innefattar individuella förväntningar, därför är det nödvändig att diskutera samverkan gemensamt med alla individuella parter. Vidare är studiens slutsats även att vårdnadshavarna önskar en samverkan dels i linje med partnerskapsprincipen men även i linje med isärhållandets princip

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)