Lean produktutveckling-Tillämpning i en multiprojekt organisation

Detta är en Master-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Denna rapport fokuserar på lean systemutveckling inom multiprojektorganisationer. Dessa organisationer står idag inför problemet att hantera flera parallella IT projekt samtidigt som kraven ökar på att leverera mer effektivt. Nyckelord som nämns är lean, agila arbetssätt och scrum allt för att effektivisera och arbeta smartare, detta medför förändrade arbetsprocesser, attityder och beteenden. En huvudtanke är att om man investerar mer tid och pengar i att systematiskt arbeta med förbättringar kan man drastiskt minska företagets kvalitetsbristkostnader varigenom verksamhetens totala kostnader minskas (Sörqvist, 2004). Erfarenheter från verksamheter som framgångsrikt arbetat med ständiga förbättringar, t ex Toyota, har i praktiken styrkt detta resonemang. Syftet med denna rapport är att analysera hur en förändring i ledarskapsfilosofin, som lean är, påverkar organisationen den appliceras på. Detta ämne är i hög grad intressant när andelen projekt och projektens komplexiteten ökar krävs nya sätt att koordinera och prioritera projekt och linjeaktiviteter inom organisationen. Det gäller att tänka smartare snarare än att springa snabbare att använda tillgängliga resurser optimalt samtidigt som kulturen inom organisationen förändras – viktigt är att skapa en bra arbetsmiljö med tydliga processer, roller och ansvarsfördelning. I fallstudien har Volvo Parts, PSS Workshop Systems, kommit till insikt om att för att kunna hantera flera olika parallella projekt krävs ett agilt arbetssätt och mer effektivt utnyttjande av resurser. Jag har lyft upp denna problemställning till att studera vad det skulle innebära att applicera en lean filosofi och därmed få med ytterligare aspekter i förändringsarbetet. Metoden jag tillämpat har en hermeneutisk ansats då rapporten endast inkluderar en fallstudie vilken tolkas med en kvalitativ forskningsmodell. Jag har skapa mig en teoretisk förförståelse för området genom litteraturstudier och har genomfört en kvalitativ faktainsamling genom semistrukturerade intervjuer. Jag använder mig av Delta modellen (se sid 27) som ett ramverk för att underlätta förståelsen för vad som skall göras i en förändringssituation. De slutsater jag drar i denna rapport mynnar ut i att med den nya ledarskapsfilosofin, som lean är, skall organisationen kunna hantera kritiska faktorer som: Parallellitet i projekten, Agilitet i kravbilden, Medvetenhet genom lärande

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)