Samverkan – Stämmer idealbilden med verkligheten

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Målet med studien är att lyfta fram de förväntningar som lärarstudenter har på sitt kommande yrke, samt deras resonemang kring den samverkan som skall ske mellan dem och kollegor inom den ordinarie skolverksamheten. Resultatet av analysen av samtalen kring samverkan har visat sig ta sin grund i grundlärarutbildningen och den stigmatiseringen som verkställs redan på universitetet. Vi har utgått från en innehållsanalys för att få fram resonemang som vi sedan jämfört med tidigare forskning som gjort kring ämnet samverkan mellan fritidshem och skola och forskning som gjorts gällande lärarstudenters praktik och val av inriktning. Vårt material består av sex intervjuer med lärarstudenter från grundlärarprogrammet med inriktning mot fritidshem och synliggör deras kunskaper kring samverkan efter två och halvårs studier. Studien visar att den kunskap och de förväntningar som utbildningen vill förmedla och därigenom kan utbildningen behöva utvärderas i större utsträckning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)