Samhällslärare i begynnelsen om AI- En kvalitativ studie om samhällslärare i gymnasiets attityder gentemot AI, ex ChatGPT

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Författare: Joakim Hellström; [2023-06-29]

Nyckelord: AI; förändring; skola;

Sammanfattning: Denna studie har till avsikt att utforska kring samhällslärare attityder gentemot AI, ex ChatGPT. Inledningsvis görs en presentation av människans förhållningssätt mot ny teknik genom historien. Vidare lyfts människans generella förhållningssätt gentemot förändring, samt hur AI och utbildning förhåller sig till varandra, vilka svårigheter respektive möjligheter som finns. Genom tidigare forskning och teori, från bland annat Angelöw (1991) och hans skäl till förändring, appliceras dessa mot resultatet av en kvalitativ intervjustudie med yrkesverksamma gymnasielärare i samhällskunskap, för att skapa en analys. Denna intervjustudie har gjorts med hjälp av en intervjuguide med öppna frågor och ett urval med principen om maximal variation. Detta för att möjliggöra en eventuell kategorisering av personer utifrån en mer positiv eller negativ inställning gentemot AI i skolan. Analys av resultatet och diskussionen visade på tre olika kategorier - "AI-accepterare", "AI-förespråkare" och "AI-skeptiker". Dock var ingen respondent helt av den ena kategorin eller den andra, utan snarare visade man tendenser kring en mer än den andra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)