Guide för design av ett Business Case för IT-investeringar tillämpat ett SME

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Problemdiskussion: IT‐investeringar är ofta den största investeringen ett företag gör. För ett medelstort företag blir det extra viktigt om att försäkra sig om ett lyckat IT‐projekt. Denna uppsats lyfter fram skillnaderna mellan vad teoretikerna anser vara en kritisk framgångsfaktor och vad praktikerna har för syn på dessa. Syfte: Studiens syfte är att designa och utvärdera ett Business Case av en IT‐investering för ett medelstort företag. Vi vill skapa en ökad förståelse hur ett Business Case kan utformas för ett SME och vad den bör innehålla för att öka chanserna för att lyckas med projektet då det idag sker många misslyckanden vid implementering av affärssystem. Avgränsningar: Ofta innehåller ett Business Case många fler punkter än de vi valt att behandla. Vi har dock valt att fokusera på tre punkter risker inklusive kritiska framgångsfaktorer, kostnader samt nyttor som vi anser vara mest kritiska för ett medelstort företag vid en ITinvestering. Metod: Studien är av sorten Design Science vilken syftar till att skapa eller utveckla artefakter. Genom denna anats har vi skapat en modell för ett Business Case för IT‐investeringar. Vi har använt oss utav en abduktiv ansats och kvalitativ undersökningsmetod. Slutsatser: Studien identifierar likheter och olikheter mellan teoretikernas och praktikernas syn på risker kostnader och nyttor. Studien har identifierat tidsbristen som den största risken ett medelstort företag utsätts för vid en implementering. Studien visar även väsentligheten av inte underskatta IT‐projektet. Slutligen mynnar studien ut i riktlinjer för ett Business Case vid ett IT‐projekt för ett medelstort företag. Fortsatt forskning: Studien har identifierat bristande forskning för dolda kostnader som kan uppkomma av att inte investera i ett IT‐system. Vidare har bristfällig forskning identifier

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)