Förskollärares roll i barns fria lek : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver sin roll och deltagande i barns fria lek

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Studiens syfte är att ta reda på förskollärares uppfattning om sina roller och deltagande i barns fria lek. Vår kvalitativa studie bygger på semistrukturerade intervjuer med förskollärare. Studien har analyserats utifrån det sociokulturella perspektivet och begrepp ur teorin. Resultatet visar att förskollärare intar olika roller för att gå in i den fria leken. De väljer att delta eller icke delta beroende på situation och utgår då ifrån sin lekkompetens för att avgöra vad som är bäst i stunden. Förskollärare lyfter både för och nackdelar med sitt deltagande. Slutsatsen är att förskollärarnas olika val får konsekvenser och att det krävs balans samt medvetenhet för att främja barnens fria lek

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)