Vad är jag för förälder som inte får mitt barn till skolan? En kvalitativ studie om vårdnadshavare till barn med problematisk skolfrånvaro

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka vårdnadshavares erfarenheter av problematisk skolfrånvaro. Vidare har jag undersökt vilka strategier för att öka närvaron som vårdnadshavarna har erfarenhet av, samt vilka konsekvenser den problematiska skolfrånvaron kan få för vårdnadshavarna. Jag har genomfört kvalitativa enskilda intervjuer, digitalt via Zoom med sex vårdnadshavare från olika delar av Sverige. Resultatet visade att erfarenheten hos intervjupersonerna var att skolfrånvaro är en smygande process som kräver ett direkt agerande med individuella insatser och där god samverkan mellan skola och hem är en förutsättning. Vidare visade god kommunikation, bra relationer och en ömsesidig respekt där vårdnadshavarna var delaktiga blev lyssnade på att vara en förutsättning för god och förstående samverkan. Konsekvenserna av den problematiska skolfrånvaron för vårdnadshavarna var stress, oro, psykisk ohälsa och i visa fall sjukskrivning. Utöver det egna måendet påverkade det även arbetslivet, fritiden och den övriga familjen. Slutligen undersöktes erfarenheter av strategier för att öka närvaron, resultatet av det var fokus på barnets eget intresse och engagemang. Individuella insatser formade efter varje enskilt barn var den röda tråden i fungerande närvarostrategier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)