Motiverande skrivundervisning för årskurserna F-6 : En kunskapsöversikt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Den här kartläggningen handlar om vad som är motiverande samt hur läraren kan motivera eleverna till att delta aktivt i sitt skrivande i årskurserna F-6. Kartläggningen bygger på studier vars syfte är att undersöka olika aspekter av den tidiga skrivundervisningen både ur ett elev- och lärarperspektiv där motivation samt meningsfullt skrivande tydliggörs. Intresset för våra frågeställningar bottnar i tidigare forskning som belyser betydelsen av att eleverna upplever skrivundervisningen som meningsfull samt motiverande. Både forskning samt PISA-resultaten påvisar att elevers motivation gentemot skrivundervisningen sjunkit vilket påverkar elevers skrivkunskaper samt får negativa konsekvenser för elevernas fortsatta lärande. Mot den här bakgrunden är syftet att kartlägga den aktuella forskningen om vad som motiverar samt gynnar elevers skrivande i låg- och mellanstadiet. Frågeställningarna som vi vill besvara är, vad som kännetecknar forskningen om motiverande skrivundervisning för elever i årskurserna F-6 samt vilka aspekter som lyfts fram som framgångsrika för en motiverande undervisning. Kartläggningen belyser skrivundervisningen i den nordiska kontexten och undersöker mer specifikt forskning utförd i Sverige och Norge. Studierna är kvalitativa intervju- samt observationsstudier som är utförda 2012–2023. Metoden sker genom sökprocesser i databaserna Primo, ERIC och SwePub. Genom att tillämpa inkluderingskriterier avgränsades sökningen av forskningsmaterial och relevanta studier inkluderades i den här kunskapsöversikten.  Resultatet av kartläggningen visar på en rad olika aspekter som lyfts fram som framgångsrika för en motiverande skrivundervisning. Forskningen belyser vikten av att arbeta elevnära med texter som är intressanta för eleverna och där de även får möjligheter att presentera sina texter för en mottagare. Forskningen lyfter även vikten av att skapa lustfyllda, kreativa och språkstimulerande aktiviteter i sociala sammanhang där eleverna får lära sig tillsammans för att bibehålla intresset för skrivande. Resultaten illustrerar betydelsen av lärarens didaktiska val, ämneskunskaper samt vikten av lärares förhållningssätt gentemot sina elever för att stärka deras självkänsla och motivation.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)