Portfolio i bildämnet : En fallstudie i hur elever i högstadiet dokumenterar och värderar bildämnet i grundskolans senare år.

Detta är en Master-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Författare: Freddy Hoogstraten; [2018]

Nyckelord: Portfolio; Skola; Bild;

Sammanfattning: I studien undersöks hur några elever uttrycker sina åsikter och svarar på sin lärares frågor i relation till en bilduppgift i sina portfolio. Syftet med studien är att studera hur elever i grundskolans senare år reflekterar över sina egna lärprocesser och erfarenheter i bildämnet och skapar mening i ämnet, samt hur eleverna ser på hur deras lärare påverkar deras arbeten. Studiens syfte utforskas genom att undersöka högstadieelevers portfolio efter frågeställningarna:• Vad lägger eleverna värde på i sina lärprocesser i bildämnet?• Hur skapar eleverna mening i bildämnet?• Vilka aspekter och egenskaper värderar eleverna hos sin lärare?Eleverna beskriver sina arbetsprocesser och sina resultat samt ger återkoppling till lärarens insats i bilduppgiften. Med hjälp av en hermeneutiskt och sociokulturelltolkningsmetod, framgår det att eleverna värderar tydliga instruktioner, tillgång till tid för arbete och tillgång till hjälp från sin lärare. Resultatet antyder även att det finns ett visst missförstånd mellan vad läraren efterfrågar hos sina elever och vad eleverna antar att läraren efterfrågar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)