Makt, socialisation och förebilder - prdagogers tolkning av lärarrollen

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Kanar Arif; Anna Sylvén; [2008]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte Uppsatsens syfte är att studera hur pedagoger ser på relationen till elevernaoch i vad mån deras erfarenheter av den egna skoltiden förefaller påverkaderas lärarroll idag i relation till eleverna, gällande orättvis samt kränkandebehandling.HuvudfrågaHur påverkar lärares egen skoltid deras syn på den egna lärarrollen i relationtill elever samt hur funderar de kring sin maktposition?Metod och materialVi har använt oss av en kvalitativ ansats men även av en frågelista. Vi hargenomfört djupintervjuer med pedagoger som arbetar på grundskolans senaredel samt gymnasiet. Vi har även genomfört samtal med tre pedagoger somkomplettering av intervjuerna. Materialet har analyserats utifrån teoretiskautgångspunkter.BakgrundUnder vår utbildning har lärares maktutövning belysts vid olika tillfällen.Detta inspirerade oss att undersöka hur medvetna lärare var om sin egenmaktposition och hur de använder sig utav den i förhållande till elever. Vi sågdet som en möjlighet att genom examensarbetet få en fördjupad förståelsekring elev- lärarrelationer.ResultatVi har funnit att pedagoger tagit intryck av sina tidigare lärare. Uttryck fördetta ser vi i deras reflexioner över den egna lärarrollen idag. Vi harobserverat att kränkande behandling av elever utförda av lärare anses varaindividuell, situationell och kontextuell.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)