Individualisering : -Ett kliv utanför matematikboken?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Den föreliggande studien syftar till att undersöka hur lärare i de tidiga skolåren förhåller sig till individualisering i matematikundervisning. Utifrån detta syfte formulerades frågeställningar angående hur lärarna uppfattar vad individualiserad undervisningen innebär och hur man uppnår individualisering inom ämnet matematik samt vilka faktorer som påverkar individualiseringen. Vår studie baseras på intervjuer av lärare i de tidiga skolåren. Materialet analyserades utifrån antagna teoretiska utgångspunkter, ramfaktorteorin och det sociokulturella perspektivet. Resultatet indikerar på att individualisering är ett mångskiftande begrepp som kan definieras på olika sätt, och har generaliserats till att gälla mötet med elevers olika kunskapsnivå och inlärningssätt i undervisningen. Av resultatet har det framkommit en variation mellan hur lärarna genomför individualisering i undervisningen, genom nivågrupperingar, laborativt arbetsätt, utematematik, olika läxor, uppgifter och matematikböcker och genom gruppkonstellationer, utifrån den nivå eleverna befinner sig på. Många är de ramfaktorer som påverkar den individualiserade undervisningen, både som möjligheter och hinder, av vilka några anses som påverkningsbara av lärarna. En slutsats är, att tidstillgången är en av de faktorer som främst påverkar möjligheterna till individualisering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)