Återanvändning i förskolan ur ett hållbarhetsperspektiv : Förskollärarens arbetssätt gällande återanvändning med fokus på källsorteringsmaterial

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från

Sammanfattning: Sammanfattning Syftet med studien är att bidra med insikter i förskoleverksamhetens arbetssätt gällande hållbar utveckling, med fokus på återanvändning av källsorteringsmaterial. Studiens syfte undersöks genom tre frågeställningar som lyder, hur ser förskollärare på återanvändandet av källsorteringsmaterial? Hur arbetar förskollärare med återanvändning? Vilka kunskaper anser förskollärarna att barnen får med sig genom arbetet med återanvändning? Metoden som används i studien är kvalitativa intervjuer. Intervjuerna genomfördes med sex förskollärare tillhörande olika förskolor i Mellansverige. Tre av förskolorna i studien har ett specifikt fokus på hållbar utveckling. Intervjuerna i studien innehöll 12 frågor som svarade på studiens frågeställningar. Resultatet i studien visade att majoriteten av förskollärarna lyfter att arbetet med återanvändning av källsorteringsmaterial är ett bra sätt för att inkludera barnen och skapa medvetenhet gällande hållbarhet. Förskollärarna lyfter att återanvändning av källsorteringsmaterial är ett pågående arbete vilket är miljövänligt, ekonomiskt och används främst i skapande och konstruktion. Återvinning är även ett begrepp som kopplas samman med återanvändningen. Under skräpplockardagar på förskolorna tar man vara på skräpet genom att återanvända eller återvinna det hävdar förskollärarna. Resultatet återanvändning visar positiva effekter på förskollärarnas och barnens kunskapande samt meningsskapande, framförallt som grund för en hållbar framtid. Majoriteten av förskollärarna poängterar att barnen lär sig att ta ställning och agera för en hållbar framtid genom att arbeta med återanvändning i förskolan. Eftersom det har gjorts fler tidigare forskningar gällande återvinning i förskolan ur ett hållbarhetsperspektiv, kan den här studien bidra till djupare vetskap angående återanvändning i förskolan ur ett hållbarhetsperspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)