Medborgarbildning genom historieundervisning : En undersökning och jämförelse av styrdokument för historia i Sverige och Finland med syfte att bättre förstå historieämnets medborgarfostrande funktion

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Författare: Isac Bergwall; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Skolans huvudsakliga funktion är att förbereda individer för livet i samhället. Utbildningen måste alltså se till attfrämja och förmedla de värderingar och de egenskaper som av samhället anses önskvärda och detta kan idag förstås som ett demokratiskt medborgarideal. Undervisningens innehåll är då utformat för att eleven ska nå detta mål och alla led i utbildningen bidrar till detta. I skolan finns det ämnen som historia och samhällskunskap som på ett tydligare sätt än andra bidrar till detta uppdrag.Denna uppsats undersöker hur styrdokumenten för historia i gymnasieskolan i Sverige och Finland uttrycker denna medborgarfostrande funktion. Uppsatsen presenterar ett brett teoretiskt forskningsläge för att ge en bättre förståelse kring vilken idétradition som tanken om att skolan har möjlighet att fostra demokratiska medborgare är sprungen ur. Uppsatsen fortsätter med att presentera ett teoretiskt ramverk för att bättre kunna förstå och analysera hur denna medborgarfostran fungerar. Sedan analyseras och jämförs de svenska och finska styrdokumenten för historieämnet. Baserat på detta drar sedan uppsatsen slutsatser om och diskuterar hur historieämnets medborgarfostrande funktion kan förstås i ett större sammanhang och hur det kan kopplas samman med det forskningsläge som presenterats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)