Motivation : Fallstudie i Nybro Transport AB

Detta är en Kandidat-uppsats från Ekonomihögskolan, ELNU

Författare: Marie-louise Henriksson; Johanna Susaeg; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Motivation handlar till grunden om en önskan att vilja förbättras eller förändras och kan därmed beskrivas som en kemisk process i kroppens egna belöningssystem och om arbetet i sig är tillfredsställande så ökar motivationen. Den inre och yttre motivationen skiljer sig åt, genom att den inre kommer från ens egen vilja att åstadkomma något och den yttre från ett utomstående förhållande, exempelvis genom ökad lön eller en befordran. Motivation kan ses som en riktning och intensitet i ens strävan att åstadkomma något och det kan ske av två orsaker, att själv vilja det eller att andra vill, men även ses som ett temporärt tillstånd. Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur Nybro Transport AB motiverar sina medarbetare för att uppnå företagets gemensamma mål, samt vad som enligt medarbetarna motiverar dem. Metod: I uppsatsen har vi valt att använda oss av en kvalitativ forskningsansats med både primär- och sekundärdata, genom att arbeta efter det abduktiva arbetssättet. Vi har valt att använda oss av den kvalitativa intervjumetoden i våra intervjuer, då vi valt att intervjua fyra personer med olika befattningar från Nybro Transport. Slutsats: Vi har kommit fram till att både ledningen och medarbetarna i Nybro Transport AB motiveras av både yttre och inre drivkrafter. För att kunna motivera medarbetarna i företaget måste ledningen sätta upp lagom höga mål som medarbetarna anser är realistiska att uppnå. Motivationsfaktorer som vi anser finns i företaget är delaktighet, skapa förtroende och långvariga relationer mellan ledning och medarbetare samt att kommunikationen fungerar mellan parterna. Vår slutsats är även att företagskulturen är viktig vad det gäller motivation i företaget, där medarbetarna måste få ta ansvar för att kunna identifiera sig med företaget och uppnå företagets gemensamma mål. Slutligen har vi kommit fram till att belöningssystem inte alltid är en viktig faktor vad det gäller motivation i företaget utan faktorer som gemenskap och lovord väger tyngre.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)