Motivation bland unga entreprenörer inom lantbrukssektorn

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Economics

Författare: Maja Borg; [2024]

Nyckelord: motivation; entreprenörskap; lantbrukssektor;

Sammanfattning: Entreprenörskap spelar en viktig roll för samhällets utveckling. Att ha många företag påverkar samhället positivt då det skapar arbetstillfällen och skatteintäkter. Med klimatförändringar, krig och inflationen som råder, står svenskt lantbruk inför stora utmaningar. Detta har lett till att färre unga entreprenörer väljer att verka inom lantbrukssektorn. Syftet med studien är därför att undersöka unga entreprenörers motivation till att vilja starta och driva företag inom Sveriges lantbrukssektor samt hur motivationen påverkar utvecklingen av företagen. Det teoretiska ramverket består av Maslows behovshierarki som syftar till en individuell motivation där individers behov tillfredsställs och utlöses i en specifik hieratisk ordning. Detta kompletteras med en induktiv motivationsteori som syftar till ett kontextuellt synsätt på motivation som förklarar hur samhället och yttre faktorer påverkar och samverkar med en individs behov och beteende. Studien har genomförts med en komparativ kvalitativ forskningsstrategi där två unga entreprenörer inom lantbrukssektorn har intervjuats utifrån ett semi-strukturerat frågeformulär. Empirin visar att behov inte uppfylls och utlöses i det hierarkiska mönster som Maslow föreslår inom den individuella motivationen. Behovsnivåerna kan i stället förklaras genom en dynamisk process där drivkraften av att uppfylla ett specifikt behov kan utlösa andra behov som, enligt Maslow, är längre ner i behovshierarkin. De slutsatser som kan dras är att både en individuell och en kontextuell syn på motivation behövs för att förklara unga entreprenörers motivation till att vilja verka inom lantbrukssektorn. Även om ett synsätt kan dominera, behövs båda teorier för att förstå helheten. En annan slutsats är att motivationen styr hur utvecklingen av företaget ser ut. Det ena företaget utvecklas genom att bredda verksamheten och därmed få fler ben att stå på för att uppnå en ekonomisk stabilitet. Det andra företaget utvecklas genom att sträva efter att få en högre ekonomisk lönsamhet. Sammanfattningsvis ger denna studie en insikt i hur Maslows behovshierarki kan förstås och utvecklas för att bättre passa dagens samhällsstruktur. Det ger även ett förslag på hur olika motivationsteorier kan kombineras för att förstå helheten på ett bättre sätt betonar vikten av att anpassa teorier för att reflektera över föränderliga samhällsprocesser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)