Bemötande av främlingsfientlighet ­ en studie av tolv gymnasielärares syn på främlingsfientliga konfliktsituationer

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka och diskutera lärares bemötanden i främlingsfientligakonfliktsituationer, för att sedan problematisera tendenser i dessa. Följande tre frågor har undersökts i dennaavsikt: Hur bemöter lärarna främlingsfientliga åsikter? Vilken syn har lärarna på sin egen kompetens? Hurförhåller sig lärarnas arbets- och förhållningssätt i bemötandet av främlingsfientlighet till forskning och teorierkring konflikthantering? Studien är utförd som en kvalitativ intervjuundersökning, innehållande bland annat sexkonkreta situationer, bland tolv gymnasielärare i Göteborgs Stad. Lärarnas svar har analyserats utifrån två olikateorier ­ Marklunds konflikttriangel samt Karlberg och Mrals argumentationsretorik. Undersökningen visar påföljande tendenser bland lärarna: Stor vikt vid intellektuellt bemötande, lite vid känslomässigt sådant, att arbetemed beteende dominerar i situationer där tydlig kränkning förekommer, att främlingsfientlighet ofta betraktassom en "vanlig" konflikt, att många lärare upplever distinktionen mellan åsiktsfrihet och värdegrundsförmedlingsom ett dilemma samt att de enbart fokuserar på problematiken då konflikter aktualiseras på skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)