Deepfakes inom social engineering och brottsutredningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

Sammanfattning: ”Deepfake” är en förkortning av ”deep learning” och ”fake”. Deepfakes är syntetisk audiovisuell media som använder sig av maskininlärning för att generera falska videoklipp, bilder och/eller ljudklipp. Detta projekt fokuserar på deepfakes inom förfalskat videomaterial, där en persons ansikte i en video är utbytt mot en annan persons ansikte. Fokuset för den här rapporten är att undersöka hur enkelt det är att göra en egen deepfake med grundläggande kunskap. Detta är gjort med ett experiment som avser att mäta kvantitativa och kvalitativa resultat från intervjuer. Intervjuobjekten har tittat på två videor där de försökt identifiera författarens egna förfalskade videoklipp blandade med legitima videoklipp. Experimentet visar på att det är möjligt och relativt enkelt att skapa övertygande högkvalitativa deepfakes gjorda för social engineering. Det är däremot svårare, men fortfarande möjligt, att förfalska audiovisuellt material i bildbevis. Vidare undersöks vad det finns för typer av preventiva forensiska verktyg och metoder som utvecklas till att upptäcka deepfakes inom förfalskat videomaterial. I nuläget finns det många tekniker som föreslagits som metoder för att identifiera deepfakes. Denna rapport granskar även deepfakes gjorda för social engineering. Deepfakes anses bli ett av de större hoten i framtiden där de kan användas till att effektivt sprida propaganda och desinformation. Nyhetsmedia står inför stora utmaningar framöver på grund av misstro från konsumenter av audiovisuellt nyhetsmaterial. Utifrån de kvantitativa och kvalitativa resultaten, föreslår författaren att nyhetsmedia och social media kan informera om vad deepfakes är och hur sådana förfalskade videoklipp typiskt ser ut.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)