Gymnasieelevers upplevelser av läsande och skrivande på fritiden, i grundskolan och i gymnasiet : En intervjustudie av elever med och utan lässvårigheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Logopedi

Författare: Amanda Malmström; Rebecca Ranjkesh; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund   Både grundskola och gymnasium har en viktig roll i utvecklingen av elevers läs- och skrivförmågor, i synnerhet för elever med lässvårigheter. Tidigare forskning har visat att läs- och skrivsvårigheter oftast är ihållande och kan påverka individens liv i flera avseenden gällande studier, arbetsliv och fritid. Det är viktigt att elever med läs- och skrivsvårigheter får det stöd och den undervisning i skolan som de behöver i skrivandet för att förebygga negativa konsekvenser.   Syfte   Syftet med studien var att undersöka gymnasieelevers upplevelser av det egna skrivandet, den egna skrivutvecklingen, skrivundervisningen i grundskolan och gymnasiet samt skrivkraven i studie- och arbetsliv. Vidare syftade studien till att identifiera likheter och skillnader i upplevelser mellan elever med och utan lässvårigheter.   Metod   Studien omfattade 10 tredje års gymnasieelever varav hälften hade svag avkodningsförmåga eller svag läsförståelse. En kvalitativ semistrukturerad intervju användes för att undersöka elevernas upplevelser. Intervjuerna analyserades med kvalitativ innehållsanalys.   Resultat                                         Studien skildrar mångfalden i elevernas upplevelser. Resultaten presenteras utifrån sju huvudkategorier som framträdde i intervjuerna: (1) eget skrivande, (2) skrivutveckling, (3) tidiga skrivminnen, (4) skrivandet i grundskolan, (5) skrivandet i gymnasiet, (6) skrivandet i framtiden samt (7) eget läsande. Inga tydliga skillnader hittades mellan elever med och utan lässvårigheter utan upplevelserna verkar främst vara individuella och inte kopplade till läsförmåga.   Slutsatser   Studien beskriver unika upplevelser hos endast 10 gymnasieelever. Resultatet kan därmed inte generaliseras. I föreliggande studie verkar det som att lindriga lässvårigheter inte påverkar elevers läs- och skrivvanor, skrivutveckling, upplevelser av skrivandet i skolan och skrivundervisning samt framtidsplaner negativt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)