Läraromsättning och brist på utbildade lärare, ett utbrett samhällsproblem : En fenomenomenografisk intervjustudie om konsekvenserna av läraromsättning och lärarbrist

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka pedagogisk personals uppfattningar om hur brist på utbildade lärare samt hög omsättning påverkar skolor idag. Genom kvalitativa intervjuer och ett fenomenografisk förhållningsätt undersöks uppfattningar om hur omsättning och brist på utbildade lärare påverkar elever, kollegiet, och verksamheten. Med en relationell teori samt stöd från tidigare forskning finns det i den här uppsatsen befogenhet att anta att pedagogisk personal uppfattar att elevers relationer till lärare påverkas negativt, samt att utbildade lärare uppfattas som mest gynnsamt. Dock är det svårare att dra några tydliga slutsatsers om kollegiet och verksamheten. Resultaten visar att kollegiet påverkas av arbetsbelastning men om det är kopplat till hög omsättning eller lärarbrist är svårt att stärka. Resultatet kan med viss försiktighet, med tanke på den begränsade mängden data, visa att verksamheten behöver premiera utbildade lärare med längre erfarenhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)