Eftermarknad för komplexa produkter : En studie hos Weda AB

Detta är en Master-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Författare: Olliver Snygg; Carl Torberger; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I takt med att konkurrensen globalt ökar för tillverkande företag, minskar marginalen på försäljning av produkter. Behovet av nya intäktskällor och att hitta nya vägar att tjäna pengar på leder till att många tillverkande företag satsar på eftermarknaden. En eftermarknad kan både generera kontinuerliga intäkter, samt förbättra kvalitén och kundupplevelsen. Historiskt sett är det de företag som har en konsekvent inkomstkälla som klarar sig bäst i svåra tider. Weda AB tillverkar rengöringsrobotar för industripooler och simbassänger. Idag saknar de ett underliggande system för att hantera sin eftermarknad, vilket idag hanteras via e-post. I den här studien undersöks hur Weda kan effektivisera sin eftermarknad. Ett förslag på en handlingsplan utformas, samt hur de kan arbeta vidare med befintlig eftermarknad. Detta arbete ämnar att minska handläggningstiden vid serviceärenden av Wedas reservdelar genom att utveckla en gedigen webbshop för deras återförsäljare. Studien analyserar hur en webbshop kan anpassas till Wedas befintliga system, detta för att optimera webbshoppen för Weda och deras återförsäljare. Webshoppen utvecklades i innehållshanteringssystemet Wordpress, med hjälp av olika plugins. I rapporten utförs en litteraturstudie inom eftermarknad för tillverkande företag samt en studie över grundstenarna av en webbshop.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)