Sökning: "Gång-och cykelbanor"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Gång-och cykelbanor.
1. Klimatpåverkan från allmän platsmark
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaperSammanfattning : Bygg- och anläggningssektorn utgör cirka en femtedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser, och står därför för en betydande andel utav Sveriges bidrag till den globala uppvärmningen och klimatförändringar. För att nå de många miljömål som idag finns implementerade, bland annat att Sveriges nettoutsläpp av växthusgaser senast år 2045 ska ha reducerats till noll, krävs omfattande och bestående åtgärder. LÄS MER
2. Skolvägen ur barns perspektiv : en studie över barns rörelse genom sin närmiljö
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Att barn har tillgång till en trygg och säker skolväg är grundläggande för barns rörelsefrihet. En bra skolväg har potentialen att öka barns fysiska aktivitet och självständiga rörelse. LÄS MER
3. Design and Development of a Foldable Motorized Micro-Haulage Vehicle
Master-uppsats, Lunds universitet/InnovationSammanfattning : This thesis describes the process of designing and developing a foldable motorized micro-haulage vehicle, which follows the user, for urban transportation. The project is made in collaboration with Volvo Car Corporation. The transportation industry stands as a significant contributor to greenhouse emissions. LÄS MER
4. Kunskapssammanställning över kravställning på cykelbanor inom kommuner
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Trafik och vägSammanfattning : Cykeln är en avgörandefaktor för en uppnå en samhällseffektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning där en mer attraktiv cykelinfrastruktur kan ge upphov till att fler väljer att resa med cykel i stället för bil. Överflyttningseffekterna från biltrafiken skulle innebära en reduktion av avgasutsläpp, icke-avgaspartiklar från vägtrafik, bulleremissioner och mindre trängsel i staden. LÄS MER
5. Framkomlighet på cykelbanor i Järfälla kommun : Utformning och dimensioner från teori till praktik
Kandidat-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : Cykling har fördelar för både cyklisten och för samhället. På flera myndigheter beskrivs mål och åtgärder för att öka andelen cykling, men kunskapen om hur andelen effektivast kan ökas är begränsad. I Amsterdam och i Köpenhamn utgör cykeln stor andel av trafiken, över 30 procent. Vilket skulle kunna bero på infrastrukturen där. LÄS MER