Sökning: "cykling som transport"
Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden cykling som transport.
1. Analysis of a shape morphing structural battery: manufacturing, analytical modeling and numerical simulation
Master-uppsats, KTH/Lättkonstruktioner, marina system, flyg- och rymdteknik, rörelsemekanikSammanfattning : A reduction in the global use of fossil fuels is necessary when striving for a more sustainable future. One key strategy in the transition from fossil fuels is electrification. This strategy is particularly prominent within the transport sector, where more efficient ways to store electric energy are being pursued. LÄS MER
2. Bil, gång, cykel eller buss? En studie av lösningar för att skifta från bil till hållbara färdmedel i Järfälla kommun.
Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)Sammanfattning : Achieving a transport emission reduction in line with global reduction targets is considered as one of the greatest environmental challenges societies are facing today. As car use continues to increase, there is a need to better understand what influences individuals' choice of transportation and how to bring about behavioural change where fewer choose to travel by car. LÄS MER
3. Hur kan väghållningen utformas för att främja hållbart resande vintertid? : En undersökning av sopsaltning som metod för att öka cykling vintertid i Avesta
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : Sverige behöver öka andelen hållbara resor för att minska den negativa påverkan på miljön. Två positiva effekterna med cykling är den förbättrade folkhälsan och att det är mer energieffektivt än att resa med bil. Idag är omkring 40% av alla bilresor kortare än 5km. LÄS MER
4. Framkomlighet på cykelbanor i Järfälla kommun : Utformning och dimensioner från teori till praktik
Kandidat-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : Cykling har fördelar för både cyklisten och för samhället. På flera myndigheter beskrivs mål och åtgärder för att öka andelen cykling, men kunskapen om hur andelen effektivast kan ökas är begränsad. I Amsterdam och i Köpenhamn utgör cykeln stor andel av trafiken, över 30 procent. Vilket skulle kunna bero på infrastrukturen där. LÄS MER
5. Intressekonflikter i gaturummet : En kvalitativ studie om cykelplanering och ett urval av kommuners hantering av intressekonflikter i en svensk kontext
Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : För att skapa ett hållbart transportsystem och uppnå en förändrad färdmedelsfördelning finns det nationella målsättningar om att öka andelen persontransporter med gång-, cykel- och kollektivtrafik till minst 25 procent 2025. En satsning på dessa färdmedel går också i linje med Sveriges miljömål och etappmålet om att minska transportsektorns klimatutsläpp med 70 procent till 2030 jämfört med utsläppsnivån 2010. LÄS MER