Sökning: "öka cyklandet"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden öka cyklandet.

  1. 1. Från subjektivt till objektivt

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

    Författare :Leo Tannerfalk; [2023]
    Nyckelord :Bicycle highway; Car dependency; Cost-benefit analysis; Subjective; Power; Social Sciences;

    Sammanfattning : Bilismen ökade explosionsartat under det svenska 1900-talets mitt. För att möta bilens utökade ytkrav och den olycksvåg som drabbade Sverige skulle samhället moderniseras och rekonstrueras, och det fort. Föråldrade kvarter revs, nya förorter anlades med bilen i åtanke och motorvägar såg dagens ljus. LÄS MER

  2. 2. Kunskapssammanställning över kravställning på cykelbanor inom kommuner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Trafik och väg

    Författare :Vincent Nederman; [2023]
    Nyckelord :Gång-och cykelbanor; Gång-och cykelvägar; dimensionering; krav; överbyggnad; infrastruktur; Cycling path; cycling roads; pedestrian; design criteria; requirements; pavement structure; infrastructure.; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Cykeln är en avgörandefaktor för en uppnå en samhällseffektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning där en mer attraktiv cykelinfrastruktur kan ge upphov till att fler väljer att resa med cykel i stället för bil. Överflyttningseffekterna från biltrafiken skulle innebära en reduktion av avgasutsläpp, icke-avgaspartiklar från vägtrafik, bulleremissioner och mindre trängsel i staden. LÄS MER

  3. 3. Framkomlighet på cykelbanor i Järfälla kommun : Utformning och dimensioner från teori till praktik

    Kandidat-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Frida Lövström; [2022]
    Nyckelord :bicycle planning; increase cycling; cycling for transport; the traffic environment; and design of cycle paths; cykelplanering; öka cyklandet; cykling som transport; trafikmiljön och utformning av cykelbanor;

    Sammanfattning : Cykling har fördelar för både cyklisten och för samhället. På flera myndigheter beskrivs mål och åtgärder för att öka andelen cykling, men kunskapen om hur andelen effektivast kan ökas är begränsad. I Amsterdam och i Köpenhamn utgör cykeln stor andel av trafiken, över 30 procent. Vilket skulle kunna bero på infrastrukturen där. LÄS MER

  4. 4. Att få cykeln att rulla året om : En fallstudie av Karlstads kommuns cykelplanering

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Hanna Andersson; Elin Helgesson; [2022]
    Nyckelord :Bicycle planning; bike lanes; clarity; bike; Cykelplanering; cykelbanor; tydlighet; cykel;

    Sammanfattning : Syftet är att studera hur det planeras för cykel i staden och hur cyklande kan bli ett merattraktivt alternativ för stadens invånare. Detta gjordes med fokus på Karlstad, men ocksågenom lärdomar från andra exempel. LÄS MER

  5. 5. Kommuners arbete för att minska biltrafiken - Utmaningar och målkonflikter i Göteborg, Borlänge och Jönköping

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Alva Rosager; [2021]
    Nyckelord :sustainable transportation; goal conflicts; municipal planning; car traffic; climate mitigation; Sweden; Göteborg; Gothenburg; Borlänge; Jönköping; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : There is a great need to figure out how to reach our many ambitious climate goals. This thesis focuses on municipal goals concerning reducing car traffic, and studies three municipalities (Göteborg, Borlänge and Jönköping) who have all adopted clear goals concerning decreased car traffic. LÄS MER