Hastighetstest och utvärdering av maskinflinta i LKAB:s pelletsverk KK4

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

Författare: Simon Kyrö; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I LKABs pelletsverk KK4 i Kiruna produceras järnmalmspellets, vilket är företagets huvudsakliga slutprodukt för försäljning på den globala stålmarknaden. För att forma en hållfast pellet genomgår kulor som rullats av järnmalmskoncentrat en sintringsprocess, vilket innebär att dessa värmebehandlas med hjälp av ett ugnssystem.   Det inledande steget i sintringsprocessen utgörs av torkning och förvärmning av järnmalmskulorna, vilket sker i en bandugn där kulorna läggs ut som en bädd på ett rosterband. Denna bädd åstadkoms genom att en transportör som förser bandugnen med kulor är utrustad med en utläggare i dess avlastning. En sådan utläggare kallas för maskinflinta på LKAB.   I ett framtida produktionsökningsprojekt har företaget som ambition att öka produktionen i KK4 från dagens cirka 5,75 miljoner ton pellets per år till 7 miljoner ton per år. Med detta som bakgrund syftade examensarbetet till att undersöka om periodtiden för maskinflintans utläggningscykel kan reduceras från nuvarande 13,4 sekunder till 10 sekunder, vilket är den beräknade periodtiden som krävs för att bibehålla jämnheten för bandugnens kulbädd vid denna produktionsökning.   Då tidigare försök att reducera maskinflintans periodtid har tvingats avbrytas på grund av uppkomst av slag från dess drivning, syftade examensarbetet även till att undersöka vad som kan ge upphov till dessa slag.   För att besvara frågeställningen om en reducering av periodtiden för maskinflintan är möjlig i dagsläget avsågs ett hastighetstest att utföras. Vidare avsågs att mäta utvalda parametrar under testet för att sedan använda dessa i en utvärdering av maskinen. Det uppstod förhinder till att organisera ett test inom projektets tidsram, vilket innebar att ett teoretiskt koncept formades och har utvärderats med utgångspunkt från mätvärden tagna under dagens driftsförhållanden.   Projektet resulterade i en modell av rörelsen för maskinflintans åkvagn under vändlägena, vilket såväl vid mätningar som under betraktning i fält visade sig vara de kritiska lägena i utläggningscykeln för uppkomst av slag i drivningen. De maximala belastningarna för drivningen har analyserats genom mätningar av motorns effektutveckling och som koncept har en uppskattning utförts av vad en hypotetisk massreducering av åkvagnen kan ha för inverkan på motorns utveckling av effekt och vridmoment under vändlägena. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)