Inkluderande läromedel i gymnasieskolans svenskämne? : En historiskt inriktad studie utifrån intersektionella perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

Författare: Emma Holmberg; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I denna undersökning har åtta läromedel av samma serie i olika upplagor utgivna mellan 1991-2012 för svenskämnets kurser 1,2 och 3 granskats. Studiens syfte har varit att bidra med kunskap om hur det intersektionella perspektivet med identitetspositionerna kön, religion, funktionsvariation, sexualitet och ålder korrelerar med läroplanernas förväntningar om likabehandling i läroplanerna från 1970, 1994 och 2011 och hur denna korrelation avspeglar sig i läromedel i Svenska, utgivna under samma period. Studien har kvalitativa och kvantitativa inslag. Identitetspositionerna har presenterats kvantitativt, uträknat i procent och textinnehållet har analyserats och presenteras kvalitativt. Undersökningens resultat visade att samtliga läromedel kopplade till Läroplan för gymnasieskolan 1970, Läroplan för de frivilliga skolreformerna 1994 samt Läroplanen för gymnasiegemensamma ämnena 2011 bryter mot intentionerna i läroplanernas värdegrund vilket innebär att vissa av de läromedel som troligtvis används i skolan bryter mot den värdegrund som ska genomsyra hela undervisningen. De överordnade och underordnade kategorier som finns i samhället bekräftas av de läromedel som används i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)