Skolan och matematikboken. En studie av ett läromedel.

Detta är en C-uppsats från

Författare: Linnea Bojnert; [2011]

Nyckelord: Matematikbok; undervisning;

Sammanfattning: Sammanfattning:I studien analyseras matematikboken Matteplaneten A (005) och de förutsättningar den ger förmatematikundervisning. Syftet är att studera vilka grundläggande kunskaper inom aritmetik det valda läromedletkan erbjuda elever samt vilka förutsättningar som finns för att eleven ska kunna ta till sig dessa kunskaper. På dettasätt vill jag öppna för en diskussion kring betydelsen av hur väl lärare behöver vara insatt i det material mananvänder i undervisningen för att kunna ge eleverna de grundläggande kunskaper de behöver för framtida lärande.Studien utgår ifrån frågan ” hur motsvarar innehållet i läromedlet Matteplaneten A de förkunskaper elever i år1behöver för att till år3 kunna uppnå kunskapsmålen inom grundläggande aritmetik?”De delar av läromedlet som behandlar likhetstecknet, uppdelning av tal, addition och subtraktion analyseras utifråndiagnos AG1 av Nationella diagnoser i matematiks (Skolverket, 009) material Diamant. Resultatet av studien visarpå att innehållet i boken motsvarar det kunskaper som enligt AG1 diagnosen behövs för att eleven ska kunna ta nästautvecklingssteg. I diskussionen framkommer dock att de förklaringar och strategier som erbjuds, utifrån tidigareforskning, inte ger de förutsättningar elever behöver för att kunna bygga en stabil grund för lärande. Av uppgifternasom behandlar likhetstecknet kan eleverna få en ensidig och rent av missvisande bild av tecknets betydelse, det finnsockså en risk att eleven missar syftet med uppdelningsuppgifterna när han/hon arbetar enskilt med boken.Uppgifterna som behandlar addition kan ses som en repetition av något eleven redan lärt sig men inte som enintroduktion av ett nytt räknesätt. Vad gäller subtraktionsuppgifterna introduceras olika räknestrategier men dessaberörs dock mycket kort. Detta innebär att man som lärare kan använda matematikboken som ett redskap i sinundervisning men inte som en grund för undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)