Gymnasieskolans emotionsregim. En kvalitativ studie om hur lärare hanterar emotioner i sin yrkesroll.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra till forskningsområdet emotionssociologi och pedagogik genom att skapa ökad förståelse om vilken roll och betydelse känslor och emotioner har för gymnasie-lärare i deras arbete. Bland annat ämnar studien att besvara på vilket sätt känsloregler påverkar lärare, vilka strategier som lärare utvecklat för att hantera emotioner samt vilka konsekvenser som arbetet med emotionshantering har för lärare. Föreliggande studie är baserad på fem semistrukturerade djupintervjuer med gymnasielärare. Urvalet är baserat på lärare med ämnesbehörighet i företagsekonomi. Studiens resultat visar att gymnasielärare tillskriver känslor och emotioner stor betydelse och att lärare utövar både ett frekvent och komplext emotionsarbete. Vi finner indikationer på att det existerar en emotions-regim i skolan, vilken är grundad på positiva emotioner, som styr lärare i deras emotionshantering samt att denna regim främst verkar skapas av samhället och lärarprofess-ionen själv. Det emotionsarbete som visat sig mest emotionellt krävande för lärare är hantering och reglering av negativa känslor och vi har funnit olika strategier som lärare tillämpar i detta arbete. Ett annat utmärkande mönster från studien är att samtliga respondenter ger uttryck för att röra sig från en nära till en mer distanserad relation till sina elever. Detta går att koppla till ett behov av att minska arbetsbelastning, stress och känslomässig utmattning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)