Sökning: "kursplanen i musik"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden kursplanen i musik.

  1. 1. Musikundervisning för elever med hörselnedsättning : En intervjuundersökning med musiklärare och hörselelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tobias Paulsson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; elever; hörselnedsättning; musikundervisning; musikpedagogik; skola; undantagsbestämmelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur elever med en hörselnedsättning och deras musiklärare beskriver musikundervisning. Utifrån ett sociokulturellt perspektiv har intervjuer genomförts med två lärare som undervisar hörselklasser samt med en grupp elever i dessa klasser. LÄS MER

  2. 2. Smartphones och surfplattor i musikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Manuel Fervenza; [2023]
    Nyckelord :Music pedagogy; Digital tools; Music production; Music applications; Musikpedagogik; Digitala verktyg; Musikproduktion; Musikapplikationer;

    Sammanfattning : Dagens mellan- och högstadieelever lever i en digitaliserad värld där smartphones och surfplattor är en självklarhet. Samtidigt har applikationer för musikskapande blivit fler och bättre, och musikundervisning med digitala verktyg finns idag med i det centrala innehållet i kursplanen för ämnet musik i grundskolan. LÄS MER

  3. 3. Loopar – ett kreativt verktyg : En undersökning om loopbaserad musik och kreativitet på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Gabriel Stoltz; Filip Brun; [2023]
    Nyckelord :Musikdidaktik; musikproduktion; musikpedagogik; loopar; kreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare i ämnet musikproduktion på gymnasiet förhåller sig till förinspelade loopar och samplingar i sin undervisning med elever. Genom att intervjua fyra musikproduktionslärare på olika gymnasieskolor har vi undersökt hur de använder olika musikprogram i datorn för att hjälpa eleverna att utveckla deras kreativitet. LÄS MER

  4. 4. “Jag antar att det handlar om att guida som en coach, leda som en ordförande och vara experten när det behövs”: En studie om handledning av låtskrivningsprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Terese Fredenvall; Aliette Tardy; [2021]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Coachning; Handledning; Musikskapande; Låtskrivning; Musikutbildning; Educational Science; Music Education; Guidance; Music creation; Songwriting; Science General; Performing Arts;

    Sammanfattning : When reading course plans for music classes or looking into the available music courses in the Swedish school systems’ pre higher and higher educations (gymnasium, folkhögskola and post gymnasium), the increased interest in creating music is shining through. Using Bennett’s (2012b) argument “if songwriting can’t be taught, it can certainly be learned” (Bennett, 2012b, s. LÄS MER

  5. 5. Estetiska uttryck i biologiämnet : En studie om biologilärares erfarenheter av arbetet med estetiskauttrycksmedel

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Johannes Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Estetiska uttryck; estetik; biologiundervisning; grundskolan; högstadiet;

    Sammanfattning : I kursplanen för biologi framgår det att eleverna ska behandla naturvetenskapligt innehåll genomestetiska uttryck. Däremot finns få studier om hur detta kan gå till i praktiken. Att undersöka dettaområde kan tillföra nya insikter om biologilärares tillämpning av estetiska uttryck. LÄS MER