Bildstödets kommunikativa betydelse i det dagliga arbetet : En intervjustudie i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: I den svenska förskolan idag ser man hur den tydliggörande pedagogiken växer mer och mer. I våra styrdokument står det tydligt att förskollärare ska ansvara för att barnen i verksamheten ska få en stimulerande språkutveckling. Denna studie handlar om bildstöd och dess användande i den dagliga verksamheten. Vi har undersökt hur bildstödet fungerar som en stöttning för verksamma förskollärare i den svenska förskolan. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare i förskolan arbetar med bilder som stöd i den dagliga verksamheten. Metoden som använts är den kvalitativa och vi har använt oss av intervju som redskap när vi har samlat in data till studien. Studien handlar om hur sex olika förskollärare i två medelstora kommuner använder sig av bildstöd i den dagliga verksamheten. Resultatet visar om det finns positiva och negativa betydelser för verksamheten och kommunikationen till alla barn i förskolan med hjälp av bildstöd. Resultatet av studien visar dock på en mestadels positiv användning av bildstöd men att det saknas kompetensutveckling för att kunna arbeta ännu mer aktivt med bildstöd. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)