Transportoptimeringar med hjälp av flödesanalyser

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för teknik och naturvetenskap; Tekniska högskolan

Författare: Beatrice Sigfeldt; [2009]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Detta examensarbete utgör resultatet av en studie på uppdrag av Volvo Cars Torslanda (VCT) i Göteborg. Syftet med studien har varit att undersöka produktflödena mellan VCT och dess leverantörer med hjälp av analyser. Dessutom utreds hur transporterna skulle kunna optimeras och vilka konsekvenser som uppstår. Beräkningar, diskussioner och analyser resulterar i rekommendationer för företaget. För att få mer kunskap om transportlogistik, produktionsekonomi och miljöpåverkan av transporter genomförs först en litteraturstudie. En granskning av nuläget beskriver hur situationen ser ut i dagsläget och ger även en detaljerad bild av flödena från leverantörer till VCT. Sex stycken flöden vars gods transporteras från leverantörer till VCT har undersökts. Alla flöden är från början s.k. LTL-flöden. LTL (Less Than full trailer Load) innebär att produkterna samlastas vid en hub tillsammans med andra leverantörers produkter för att öka fyllnadsgraden i trailers. FTL (Full Trailer Load) innebär istället direkttransport till kund. För att ett LTL-flöde ska kunna omvandlas till ett FTL-flöde bör genomsnittsvolymen per vecka ligga mellan 90 och 100 m 3. En annan förutsättning för FTL-flöden är att det görs minst ett avrop i veckan. För att kunna jämföra LTL- och FTL-transporter görs en analys som bland annat innehåller beräkningar om transportfrekvens, produktvärden, lagerhållningskostnader och transportkostnader. Resultatet visar bland annat att ett byte från LTL-transporter till FTL-transporter innebär en besparing i terminalhanteringskostnad eftersom FTL inte genererar någon samlastning. Detta bidrar till en mindre påverkan på både miljön och hälsan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)