Förskollärares syn på lärplattan i förskolans verksamhet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Denna studie syftar till att ta reda på hur förskollärare använder sig av lärplattan i förskolans verksamhet. I bakgrunden redogörs den teoretiska utgångspunkt som är sociokulturellt perspektiv samt tre relevanta begrepp. Därefter presenteras tidigare forskning om lärplattan i förskolan. Metodvalet utgick ifrån en kvalitativ studie, där vi använder oss av semistrukturerade intervjuer. Vi valde att intervjua åtta förskollärare, på fyra olika förskolor i två olika kommuner. Resultatet visade att lärplattan har en betydelsefull roll i förskolans verksamhet, och att den har många användningsområden. Lärplattan bör ses som ett komplement i förskolans verksamhet och att den kan användas för att främja samlärande. Slutsatsen visade på att samtliga förskollärare inte tyckte lärplattan skulle agera barnvakt i förskolans verksamhet. Förskollärarna förklarade hur lärplattan bör användas med ett pedagogiskt syfte som möjligtvis kan främja barns utveckling och lärande. Det kan exempelvis vara när förskollärarna sitter tillsammans med ett barn och stöttar, samt ger stöd vid uppkomna frågor. Barnen får exempelvis sitta med en pedagogisk app som skapar förutsättningar för lärande, och inte att de bara blir sittande framför Youtube. Avslutningsvis vill vi poängtera vikten av att förskollärare ges rätt utbildning för att de ska kunna hänga med i utveckling som sker i av lärplattan. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)