Lilla gumman ska du verkligen ha på dig det? Folk kan ju tro att du säljer något annat! : En studie om kvinnors företagande i Kalmar län

Detta är en Kandidat-uppsats från Ekonomihögskolan, ELNU

Författare: Lotta Eriksson; Ida Petersson; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Entreprenörskap är ett ord som ofta används i olika sammanhang och med olika innebörd. Detta skapar en viss förvirring kring vad det innebär att vara entreprenör. Samtidigt finns det utbredda stereotyper om vem som identifieras som entreprenör och hur denne bör agera. Den stereotypa bilden av en entreprenör som finns i samhället är att denne är en man, något vi anser påverkar kvinnors företagande negativt. I Sverige finns ett stort antal organisationer vars syfte är att främja tillväxt genom ett ökat antal nya företag. Deras verksamheter har olika verktyg för att nå detta mål, bland annat rådgivning och finansiering. Ett fåtal av dessa organisationer har verksamhet specifikt anpassad för kvinnor. Vi har därför tagit reda på om kvinnor trots detta får det stöd de behöver för att starta framgångsrika företag. Syfte: Syftet är att undersöka vilken betydelse det har om kvinnor som driver företag i Kalmar län identifierar sig själva som entreprenörer. Syftet är även att undersöka om det stöd som företagens vänner ger är det stöd som kvinnorna behöver. Metod: Detta är en kvalitativ studie baserad på 18 intervjuer. Arbetssättet har varit induktivt. Resultat, slutsatser: Vi har kommit fram till att det är viktigt hur kvinnor identifierar sig själva. De som identifierar sig själva som entreprenörer visar på en starkare självkänsla och har större tilltro till framtiden som företagare. Om fler kvinnor identifierar sig som entreprenörer tror vi att fler kvinnor kommer starta företag, detta leder i sin tur till ökad tillväxt i samhället. Enligt de resultat vi fått fram har företagens vänner inte en avgörande roll för de flesta företags skapande eller kortsiktiga fortlevnad. Däremot spelar de en viktig roll för de som inte är entreprenörer, genom att hjälpa dem att starta företag. De hjälper också entreprenörers företag att växa i en högre takt och bli mer lönsamma.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)