Erfarenheter från en affärssystems-implementation

Detta är en D-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Författare: Åsa Lindell; Camilla Olsson; [2007-04-25]

Nyckelord: Affärssystem; implementation; processer; förändring;

Sammanfattning: En av svårigheterna i samband med implementationer av affärssystem, är problematiken som uppstår i mötet mellan verksamhetens och systemets processer. Enligt vår litteraturstudie, bör ett företag omforma sina processer, i syfte att matcha systemets processtöd, under implementationen. Förfarandet ställer stora krav på företagets resurser, då personalen ställs inför både ny teknik och nya arbetssätt. Genomförande av stora förändringar samtidigt i en verksamhet kan bidra till förändringströtthet hos personalen. Att istället utföra processutvecklingen efter implementationen, kan i enlighet med vårt resultat, vara ett sätt att minska förändringsbördan. Vi har utfört en kvalitativ fallstudie med ett aktörsperspektiv, vilken inleddes med en pilotstudie där vi intervjuat människor som kunnat bidra med insikter om implementationer och processutvecklingsarbete. Den efterföljande primära studien har vi utfört på Kemi AB, ett företag som vid tiden för studien, var i avslutandefasen av en implementation och som därefter påbörjat ett projekt, med syfte att utveckla sina processer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)