Att infartsparkera i Stockholm : En studie av Storstockholms infartsparkeringar, deras lokalisering, utformning och användarvillkor

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

Författare: Pauline Ollén; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Stockholm står inför utmaningar som trängsel och klimatfarliga utsläpp, till följd av bilarnas närvaro i city. Ett sätt att minska bilberoendet är att använda de infartsparkeringar som finns i länet. Tanken är att de som pendlar från Stockholms kranskommuner kan köra bilen till infartsparkeringen och där byta till ett kollektivt färdmedel. Syftet med rapporten är att identifiera och analysera eventuella samband mellan infartsparkeringar och hållbar stadsutveckling i Stockholm. Metoderna som används i arbetet är litteraturstudie, en mindre fältundersökning av beläggningsgraden, samt en webbenkät om resenärernas inställning till infartsparkeringar. Fältundersökningen genomfördes på 9 av Storstockholms infartsparkeringar lokaliserade på olika avstånd från citykärnan. Resultaten visar att infartsparkeringar har flera miljö- och hälsofördelar eftersom det minskar bilismen i innerstaden. Minskat buller och minskade utsläpp av skadliga partiklar samt koldioxid stödjer de Svenska miljömålen. Vidare ökar det tillgängligheten till kollektivtrafiken. Infartsparkeringar bör vara lokaliserade utanför stadskärnan, men nära högtrafikerade hållplatser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)