Förhållandevis professionellt? - Behandlares tankar om professionalitet och förhållningssätt på institution

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Denna studie handlar om behandlingsassistenter inom institutionsvården och deras tankar kring professionalitet och förhållningssätt. Behandlingskollektivet på en institution undersöks också med fokus på faktorer som utbildning, yrkeserfarenhet och målsättning med arbetet. Institutionen som undersöks i den här studien riktar in sig på vård och behandling av unga pojkar. Studien bygger på metodtriangulering genom både en kvantitativ del och en kvalitativ del, samt teorier hämtade från flera olika håll. Ansatsen är abduktiv i och med att vi utgår från empiriska data men samtidigt låter oss vägledas av teoretiskt grundade antaganden. Studien har sin teoretiska förankring i begreppsparet professionalitet och förhållningssätt, som här skiljs åt för att kunna belysa den spänning mellan professionellt och vardagligt/privat som uppstår då man arbetar på en dygnet-runt-institution. Intervjuer och enkätsammanställning ger tillsammans en djup och nyanserad bild av hur behandlingsassistenterna tänker kring sitt arbete, vad de tycker är viktigt respektive oviktigt för att kunna vara professionell samt vilka kunskapskällor de använder sig av i det dagliga arbetet. Behandlingsassistenterna berättar även om vilka målsättningar de har med arbetet de utför och implicit dyker etiska tankar och överväganden upp. I konklusionen tas bland annat upp vilka olika kategorier av behandlare vi sett, vilken kunskapsorientering de har. Här belyses och tolkas också intressanta mönster i enkätsammanställningen, integrerad med intervjuerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)