Din kollega på nätet - pedagogisk resurs eller nödlösning? En kvalitativ studie av lektioner på sajten Lektion.se

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningLektion.se är ett välkänt och välanvänt forum där användare kan dela med sig av lektionsunderlag. Det har möjlighetenatt vara en plattform för pedagogiska möten. Syftet med denna uppsats är att undersöka om underlagen på Lektion.sekan vara en pedagogisk resurs och om sajtens struktur främjar en målstyrd undervisning.De frågeställningar som besvaras är: Kan underlaget på sajten Lektion.se användas för att utveckla eleversläsförståelse? Uppfyller underlaget på sajten Lektion.se läroplanens mål om läsförståelse?En kvalitativ analys av sex lektionsunderlag från sajtens populäraste publikationer visar att detta källmaterial kananvändas för att utveckla elevers läsförståelse. Men underlagen har varierande språklig kvalitet och den pedagogiskatanken redovisas inte. En analys av dessa lektionsunderlag visar också att de inte uttryckligen behandlar läroplanens målom läsförståelse men att de till viss del ändå uppfyller dem.Lärare måste i sin yrkesutövning kunna motivera sin undervisning utifrån skollag och styrdokument och vidarevetenskaplig forskning. Därför måste varje pedagog som användare av Lektion.se kritiskt granska varje enskiltlektionsunderlag för att kunna försvara användandet av detta underlag som en resurs i läsundervisning. 1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)