Platsens olika nyanser : En analys inom utomhuspedagogik i en stadsmiljö

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Studiens syfte är att fördjupa kunskapen om utomhuspedagogik i stadsmiljö inom ämnet biologi. Examensarbete undersöker hur verksamma F-3 lärare på tre stadsskolor i en mellanstor stad i västsverige upplever stadsmiljön och dess påverkan på implementering av utomhuspedagogik i ämnet biologi. Det är en kvalitativ metod och informationen har samlats in genom sex semistrukturerade intervjuer. Med hjälp av den fenomenologiska teorin gjordes en innehållsanalys. Resultatet visade att stadsmiljön uppfattas både som en begränsning och möjligheter bland lärarna i studien. Långt avstånd till skogsområden upplevs som ett hinder på två av tre skolor när det kommer till undervisning av organismer och växter. Vid undervisning om kroppen och hälsan uppfattas stadsmiljön som en möjlighet bland samtliga informanter. Alla tre skolorna upplever att utomhuspedagogik i biologi är en konkret undervisningsmetod eftersom eleverna får möjlighet att skapa sina egna upplevelser av naturen. I resultatet framkommer det även hur lärarnas motivation och uppfattning kan påverka utomhuspedagogiken och platsens betydelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)